به طور کلی در سطح جهان فقط سه روستای صخره ای تاکنون شناخته شده اند که شامل داکوتا در امریکا، کاپادوکیه در ترکیه و کندوان در ایران است که در میان این روستاها فقط در کندوان زندگی جریان دارد و دو روستای مشابه خالی از سکنه است.

داکوتا در آمریکا

این روستا در ایالت داکوتای امریکا واقع شده است و سالیان سال است که هیچ کس درآن سکنی ندارد.

کاپادوکیا در ترکیه

مسیحیان برای درامان ماندن از سربازهای امپراطوری رم به کاپادوکیه آمدند وشروع به ساختن شهرکهای زیرزمینی در زیر کاپادوکیه کردند وبعدها پناهگاه هایی برای خود دردل کوههایی که بر اثر فوران آتشفشان به وجود آمده بود، ساختند.

آنچنانکه از متون تاریخ نویسان برمی آید، کاپادوکیه یکی از اماکن مهم در دوران امپراطوری رم برای گسترش و حفظ بقای مسیحیان بوده است.

از این رو نام کاپادوکیه پس از روزگار باستان در زمان چیرگی مسیحیت بر این بخش پایدار ماند و امروز نیز در زمینه گردشگری بدین بخش تاریخی کاپادوکیه گفته می شود.

در شهرکهای زیرزمینی اتاقها با یک تونل به هم ارتباط دارند، که فقط عبور یک فرد در این تونل ها ممکن است و سنگ بزرگی در سردر تونل ها قرار داده شده که در صورت حمله ی احتمالی راه ورودی بسته شود.

در آن زمان خانه ها دارای دو اتاق بوده و ساکنانش از سقف به وسیله ی نردبان هایی چوبی به داخل خانه میرفتند و در ورود به خانه ها درسقف قرار داشته است.

یکی از جاذبه های پرطرفدار کاپادوکیه بالون سواری است که لذت تماشای خانه های صخره ای آن هم از بالا را با هیچ چیزی نمی توان برابر دانست.

کندوان در آذربایجان ایران

این روستا در دامنه های سرسبز سلطان داغی آذربایجان واقع شده است. این روستا نیز مانند دو روستای قبلی خانه ایی به صورت کله قندی و صخره ای دارد که حاصل آتشفشان های ادوار گذشته است. کندوان علاوه بر معماری منحصر به فرد وصخره ای که دارد یک امتیاز ویژه نسبت به دو روستای صخره ای دیگر نیز دارد و آن اینست که هنوز هم زندگی در آن جریان دارد.

گفته شده مردم برای فرار از مغول ها به این محل پناه آورده اند و با دست خود این صخره های سنگی را کنده اند. البته برخی نیز زندگی در این منطقه را حتی به دوران قبل از اسلام نیز نسبت داده اند.

قدم زدن در کوچه پس کوچه های سنگی شما را به شهر افسانه ها و قصه های رویایی می برد. دیدن خانه های صخره ای که به شکل کله قند هستند و همچنین همکلام شدن با مردم مهربانی که بی هیچ چشم داشتی تو را مهمان سفره شان می کنند، لذت این سفر را دو چندان میکند.

اقامت در هتل یا سوییتی صخره ای همراه با جگوزی های منحصر به فرد، خوردن غذاهای خوشمزه محلی در دل طبیعت، آب وهوایی خنک و دلچسب، دستبافته های زیبا که هنر خود اهالی منطقه است و همینطور رودی که دور تا دور روستا جلوه ای ناب از این تابلوی طبیعت را به شما نشان میدهد، همه و همه دل کندن از این منطقه را برای شما دشوار خواهد کرد.

برای لذت هر چه تمامتر و تجربه ای منحصر به فرد میتوانید با اجاره کردن یکی از خانه ها یا سوییت ها یا اقامت در هتل ۵ ستاره صخره ای سفری به یادماندنی داشته باشید.

همچنین برای اقامت ارزان میتوانید از اجاره سوئیت صخره ای در کندوان بهره مند شوید.

فقط با یک سفر به کندوان هر ساله دل در گرو سفری دوباره به این مکان خواهید داشت.

مشهورترین سوغات کندوان عسل است. زرد آلو، لواشک ، آلبالو، خشکبار، گردو، گلیم، جاجیم، روسری های اعلای ابریشمین با چاپ دستی و دیگر دستبافته های اینجا معروف است.

آب معدنی کندوان هم برای درمان بیماری های کلیوی توصیه شده است.

نوشته شده توسط سوسن فتاحی