چگونه می توانیم اثرات مخرب خود بر اماکن گردشگری را به حداقل برسانیم؟

چگونه می توان علاوه بر حفظ لذت سفر، گردشگری پایدار را ممکن نمود؟

سفر مسؤولانه به معنای حمایت از گردشگری بومی با هدف حفاظت از طبیعت و جاذبه هاست. همه ی ما به نقاط توریستی مختلفی سفر میکنیم. مناطقی که قبلا آنقدر بکر و زیبا و آرام بخش بوده اند که گویی تکه ای از بهشت جدا شده است. اما هجوم گردشگران آنجا را تبدیل به مقاصد گردشگری می کند. بر اثر استفاده ی نابجا جنگل ها تخریب می شود و ساحل ها پر از زباله و رد پای انسان در گوشه گوشه آن دیده می شود.

همچنین در پی ورود انبوه گردشگران این مناطق دستخوش تغییرات دیگری نیز می شوند، فرهنگ جامعه ی محلی ، آداب و رسوم بومی ها و سنت های آنها تغییر می یابد که این مساله شدیدا از سوی جامعه میزبان و مردمی محلی آن منطقه منفور تلقی می شود و آنها در پی دفع توریست و مانع ورود گردشگران می شوند.

از آن افرادی نباشیم که به عادات و عقاید مردم منطقه‌ اعتنا هستند و به رفتارها و عقایدشان نگاهی از بالا دارند. ممکن است رفتارهای ما تاثیری مخرب بر فرهنگ بومی یک منطقه داشته باشد. بنابراین قبل از سفر درباره فرهنگ، سنت‌ها، قوانین محلی‌ و همچنین نکات بهداشتی و امنیتی محلی که به آن سفر خواهیم کرد، جست‌وجو کنیم. سعی کنیم به شیوه پوششی که در هر منطقه‌ای رایج است احترام بگذاریم. 

گونه های مختلف جانوران در بسیاری موارد به عنوان یکی از جاذبه های مهم تلقی میشود که با ورود گردشگران در تکثیر و نحوه زندگی آنها دگرگونی اتفاق می افتد. و در پیامد آن چرخه حبات دچار تحول می شود که مطمئنا خود انسان از این خسارت بی نصیب نیست.

به عنوان مثال وقتی یوزپلنگ یا شیر مورد توجه گردشگران قرار میگیرد و به صورت پی در پی به منظور شکار به آن منطقه می روند ، در پی شکار بی رویه رفته رفته نسل آن منقرض می شود.

شیر

 

مثلث سفر مسؤولانه : مردم آن منطقه، سود، سیاره زمین (People, Profit, Planet)

پس در هر سفر مسوولانه ای باید مراقب بود فرهنگ و سنتهای اهالی منطقه مور هجمه قرار نگیرند و همینطور باید طوری برنامه ریزی کرد که مردم آن منطقه از سود حاصل از سفر منتفع گردند. سومین مورد که در این سفر باید مورد دقت قرار گیرد زمین و محیط زیست است. رفتار مسافر در سفر مسؤولانه نباید طوری باشد که  آسیبی به محیط زیست وارد شود. سفرهایی که در گذشته انجام گفته نشان می دهد که جنگلها، دریاها و ساحل ها عموما در این مقوله بیشترین خسارت را دیده اند. تصور کنید روز پایان سیزده به در را که عموما مردم این روز را در دل طبیعت سپری می کنند و اگر قرار باشد هر کدام از آنها زباله هایشان را در طبیعت رها کنند و بروند دیگر طبیعت زیبایی به جا خواهد ماند تا بتوان از آن لذت برد؟!

 

یکی از کارهایی که می توانیم به عنوان مسافر مسؤول و متعهد انجام دهیم انتخاب شرکت مسافرتی ای است که تور یا سفر  را به گونه ای برنامه ریزی می کند که به افراد بومی آن منطقه و محیط زیست و طبیعت آن آسیبی نرسد. 

گردشگری مسؤولانه و پایدار  چه تفاوتی باهم دارند؟

گردشگری مسؤولانه به وظیفه تک تک افراد اشاره می کند و به معنای انتخاب گزینه هایی است که در یک منطقه پایدار می سازد ، به محیط زیست احترام می گذارد و کیفیت زندگی جامعه  میزبان را بهبود می بخشد. این رفتار نهایتا به پایداری محیط زیستو بالا رفتن اقتصاد محلی منطقه  می انجامد. مسؤولانه سفر کردن پلی است به س-وی گردشگری پایدار.

چگونه یک گردشگر مسؤول و متعهد باشیم؟

۱٫برای انتخاب شرکت یا آژانسی که می‌خواهیم با آن سفر برئیم، تلاش کنیم آژانسی را پیدا کنیم که با جامعه محلی کار کند، از نیروی مردم محلی استفاده کند، حقوق و دستمزد خوبی پرداخت کند و هیچ اثری منفی بر محیط برجای نگذارد- و نسبت به فرهنگ محلی و میراث فرهنگی منطقه حساس باشد .

۲٫هتل سبز

به دنبال هتل هایی باشیم که زباله‌ها را بازیافت کند یا به کود تبدیل کند و از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده نماید. در اقامتگاه‌هایی اق–امت کنیم که دوستدار محیط زیست باشند و کمترین تاثیر را بر محیط اطراف داشته باشند.

هتل سبز

۳٫سعی کنیم میهمان مردم محلی باشیم

به خانه‌های اطراف سری بزنیم و با سبک زندگی مردم محلی آشنا شویم.این کار باعث می شود هم از نزدیک با فرهنگ مردم آشنا شویم و هم محلی ها از خریدها و خدماتی که ما از آنها می گیریم منتفع شوند.

۴٫کمتر بطری آب خریداری کنیم

هر روز بطری‌های آب معدنی پلاستیکی خریداری می‌کنیم، تصور کنید با هم چه حجم انبوهی از بطری را تشکیل می‌دهند. حال این میزان را در یک میلیارد ضرب کنید تا حجم سالانه آن بدست آید. برای به کار بردن روشی که دوستدار محیط‌ زیست باشد می‌توانیم دستگاه های تصفیه مسافرتی را امتحان کنیم که آب را تصفیه می‌کند و هیچگونه ویروس و باکتری در آب باقی نمی‌گذارد.

۵٫در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم

معمولا هتل‌ها روزانه بیش از ۲۰۰ لیتر آب برای میهمانان مصرف می‌کنند. تا جای ممکن در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و طولانی‌مدت حمام ن–رویم.

۶٫از اقتصاد محلی حمایت کنیم

سوغاتی‌های محلی را مستقیما از فروشندگان صنایع دستی خریداری کنیم و به جای رستوران‌های بین‌المللی، از غذافروشی‌های -محلی استفاده کنیم.

۷٫به جامعه محلی احترام بگذاریم

به فرهنگ و مذهب محلی احترام بگذاریم، پوشش آن منطقه را رعایت کنیم و پیش از عکس گرفتن اجازه بگیریم.

۸٫مراقب حیوانات در حال انقراض باشیم

غذاهایی که از گوشت گونه‌های در حال انقراض درست شده نخوریم و صنایع دستی که از پوست اینگونه حیوانات ساخته شده نیز خریداری نکنیم. مانند چیزهایی که از مرجان‌ها یا عاج فیل ساخته شده است.

سفر زمینی انجام دهیم

اگر برایمان امکان پذیر است برای کاستن از آثار منفی زی

ست‌محیطی پروازهای هوایی، سفرهای زمینی را انتخاب کنیم و به جای اجاره ماشین یا تاکسی گرفتن، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

اثر منفی زیست محیطی را به حداقل برسانیم

اگر مجبور هستیم سفر هوایی داشته باشیم، بابت شرکت‌های هواپیمایی هزینه کنیم که دوستدار محیط زیست هستند و برای جبران خسارت‌هایی که به اتمسفر زمین وارد می‌شود، در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پروژه‌های زیست محیطی سرمایه گذاری می‌کنند.

نوشته شده:سوسن فتاحی